Digital competence and research skills of higher education teachers

Authors

DOI:

https://doi.org/10.54942/qantuyachay.v2i1.12

Keywords:

digital competence, investigative skills, pedagogy

Abstract

The objective of the research was to determine the digital competence and research skills of higher education teachers. This corresponds to a quantitative, correlational study. We worked with a non-experimental, cross-sectional correlational design; 92 students participated in the study, a number found under probabilistic sampling. For the collection of information on the variables, questionnaires were used according to the variables (digital competence and research skills). It was found that 53.3 % perceive that the teacher's digital competence is regular, as well as 45.7 % perceive that the teacher's research skills are regular. This concludes that the teacher's digital competence is significantly related to the research skills to design research projects (p < 0.01, Spearman's Rho = 0.619 represents a high positive correlation).

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arellano, A. I., & Andrade, R. A. (2020). Competencias digitales docentes en profesores universitarios. (Spanish). Journal Educational Innovation / Revista Innovación Educativa, 20(83), 35–53. https://eds.p.ebscohost.com/eds/pdfviewer/pdfviewer?vid=9&sid=eed80931-f8a2-4f9d-b6ae-15f7d3b6b1b6%40redis

Cabero-Almenara, J., Barroso-Osuna, J., & Palacios-Rodríguez, A. (2020). Marcos de Competencias Digitales para docentes Universitarios: su evaluación a través del coeficiente competencia experta. Revista Electrónica Interuniversitaria De Formación Del Profesorado, 23(3), 17–34. https://doi.org/10.6018/reifop.414501

Demir, T., Ayanoğlu, Ç., & Vural, Ö. F. (2022). Attitudes and Opinions of Vocational and Technical Anatolian High School Teachers on Distance Education: A Mixed Method Research. International Journal of Progressive Education, 18(2), 341–367. https://doi.org/10.29329/ijpe.2022.431.22

Dias-Trindade, S., & Ferreira, A. G. (2020). Digital teaching skills: DigCompEdu CheckIn as an evolution process from literacy to digital fluency. Icono 14, 18(2), 162–187. https://doi.org/10.7195/ri14.v18i2.1519

Diaz, J. R., Ledesma, M. J., Tito, J. V., & Diaz, L. P. (2022). Calidad educativa y consideraciones filosóficas en un contexto de pandemia COVID-19. Revista Venezolana de Gerencia, 27 (Especial) 7, 328-34 https://doi.org/10.52080/rvgluz.27.7.22

Ferrari, A. (2020). La competencia digital en la práctica en el análisis de Frameworks. Sevilla, España: Instituto de Prospectiva Tecnológica. Comisión Europea. Recuperado de https://bit.ly/3b884ZO

García, F. (2017). Competencias digitales en la docencia universitaria del siglo XXI (Tesis doctoral). Universidad Complutense de Madrid, Madrid, España. https://eprints.ucm.es/44237/1/T39101.pdf

García, K. A., Ortiz, T., & Chávez, M. D. (2021). Relevancia y dominio de las competencias digitales del docente en la educación superior. Revista Cubana de Educación Superior, 40(3), e20. Epub 01 de julio de 2021. Recuperado en 16 de mayo de 2022, de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0257-43142021000300020&lng=es&tlng=es.

Gómes, V. (2020). La pandemia de Covid-19: repercusiones de la educación a distancia . Revista Española de Educación. España, Barcelona: Recuperado de https://bit.ly/2UGADWR

La Vanguardía. (2021). Los profesores buscan reforzar su competencia digital. España. https://www.lavanguardia.com/vida/formacion/20200610/ 481702966585/competencia-digital-nuevas-tecnologias-tic-aprendizaje-online-elearning-profesores-docentes.html

Laurente-Cárdenas, C. M., Rengifo-Lozano, R. A., Asmat-Vega, N. S., & Neyra-Huamani, L. (2020). Desarrollo de competencias digitales en docentes universitarios a través de entornos virtuales: experiencias de docentes universitarios en Lima. Revista eleuthera, 22(2), 71-87. Epub May 24, 2021.https://doi.org/10.17151/eleu.2020.22.2.5

Levano-Francia, L., Sanchez Diaz, S., Guillén-Aparicio, P., Tello-Cabello, S., Herrera-Paico, N., & Collantes-Inga, Z. (2019). Competencias digitales y educación. Propósitos y Representaciones, 7(2), 569-588. https://dx.doi.org/10.20511/pyr2019.v7n2.329

Martínez-Garcés, J., & Garcés-Fuenmayor, J. (2020). Competencias digitales docentes y el reto de la educación virtual derivado de la covid-19. (Spanish). Educación y Humanismo, 22(39), 1–16. https://doi.org/10.17081/eduhum.22.39.4114

Ministerio de Educación del Perú (2020). Estrategia de educación a distancia semipresencial. https://noticia.educacionenred.pe/2020/07/minedu-explica-que-consiste-estrategia-educacion-distancia-semipresencial-r-vm-125-202953.html.

Moreno, J. (2019). Formación docente en competencias tecnológicas en la era digital: Hacia un impacto sociocultural (Tesis de maestría). Universidad Cooperativa de Colombia, Colombia. Recuperado de https://repository.ucc.edu.co/bitstream/ 20.500.12494/12250/1/2019_Formaci %C3 %B3n_Docente_Tecnolog %C3 %ADas.pdf

Ocaña-Fernández, Y., Valenzuela-Fernández, L., & Morillo-Flores, J. (2020). La competencia digital en el docente universitario. Propósitos y Representaciones, 8(1), e455. https://dx.doi.org/10.20511/pyr2020.v8n1.455

Ordóñez, D. E., Vázquez-Cano, E., Arias-Sánchez, S., & López-Meneses, E. (2021). Las Competencias en el uso de las Tecnologías de la Información y la Comunicación en el alumnado universitario. Pixel-Bit, Revista de Medios y Educacion, 60, 153–167. https://doi.org/10.12795/pixelbit.74860

Vargas, C. (2019). La competencia digital y el uso de aplicaciones web 2.0 en docentes de una Universidad Privada-2018 (Tesis de maestría). Universidad Tecnológica del Perú, Perú. http://repositorio.utp.edu.pe/bitstream/UTP/ 2159/3/Carlos %20Vargas_Tesis_Maestria_2019.pdf

Vargas, J., Chupitaz, L. & Suárez, G. (2020). Relación entre las competencias digitales de docentes de educación básica y el uso educativo de las tecnologías en las aulas. Lima, Perú: Pontificia Universidad Católica del Perú. https://files.pucp.education/departamento/educacion/2020/02/07181611/lucrecia-chumpitaz-relacion-entre-las-competencias-digitales-de-docentes-de-educacion-basica-y-el-uso-educativo-de-las-tecnologias-en-las-aulas.pdf

Vellón, J. (2019). Las competencias digitales del docente y la enseñanza aprendizaje de los estudiantes de la Universidad Nacional Jose Faustino Sánchez Carrión, 2018 (Tesis de maestria). Perú: Universidad Nacional José Faustino Sánchez Carrión. Recuperado de http://repositorio.unjfsc.edu.pe/bitstream/handle/UNJFSC/ 2584/VELLON %20CASAS %20JESSICA.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Published

2022-05-19

How to Cite

Digital competence and research skills of higher education teachers. (2022). Qantu Yachay, 2(1), 80-89. https://doi.org/10.54942/qantuyachay.v2i1.12

Similar Articles

1-10 of 21

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)